Den svarta kodexen

Jag lyssnar inte alltid på radio över nätet, men när jag lyssnar, lyssnar jag ofta på Radio Helsinki. Dom kan överraska positivt med musiken. Liksom idag morse, då dom spelade både Yes och Genesis. Skönt att vakna till sådant. (Fast det var ju inte nätradio utan vanlig radio, men det är just därför jag också lyssnar på samma kanal som nätradio.)

Men ibland lyssnar jag på annat över nätet. Och om det inte är Morow, är det Progzilla Radio, som här för en tid sedan förvandlades från att vara en podcast-show en gång i veckan till att spela musik 24/7 och ha en handfull av olika shower. Därifrån hörde jag en låt av The Black Codex (varning: sajten börjar direkt spela musik), ett projekt av Christian Bruin (som spelar trummor i Sky Architect), där Bruin skuffade ut en låt, eller episod som han kallar dem, per vecka längs året 2014 (=52 episoder). Musiken baserar sig på en berättelse som Bruin skrivit.

Musiken är en intressant blandning av spel-/filmmusik, klassiskt och progressivt. Låtarna är mellan lite över 6 till lite under 14 minuter långa, med eller utan sång – åtminstone dom som finns på Spotify att lyssna på. Det var intressant att lyssna igenom de 39 episoder som i skrivande stund finns att tillgå på Spotify. Gillar en del av musiken riktigt mycket. Tyckte mig få lite Game of Thrones vibes av musiken.

Den låten på Progzilla Radio som väckte mitt intresse var Ex Igne Fides.

Kommentarer

Nikke sa…
Tackar för nätradiotipset. Den ska testas genast på måndag som bakgrundsmusik på donet.
pni sa…
Varsågod bara.